کد مطلب:223986 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:138

اقرار بلسان
اركان ایمان سه چیز است ایمان و عقیده تعصب نسبت بمبداء و معاد و اصول عقاید و اقرار بلسان كه با كمال شهامت و صراحت و شفاهی بزبان بلند بگوید اشهد ان لا اله الا الله و اشهد ان محمد رسول الله و عمل باركان كه شرط كمال است و لذا امام برای رهبری انسانیت تأكیدفرمود اقرار بلسان داشته باشند تا ایمان شما از قلب بزبان و از زبان باعضاء و جوارح ترجمان عقیده شما باشد.

اتقیاء

اتقیاء پرهیزكارانند و تنها ممیز و مشخص انسان در پیشگاه ربوبی همان تقوی است چنانچه قرآن تصریح فرمود كه هیچ مزیتی هیچ بشری بر دیگری از سیاه و سفید و شرقی و غربی - مدنی و بدوی ندارد مگر بتقوا و پرهیزكاری كه مراحل مختلفی دارد كه ان اكرمكم عندالله اتقیكم و تقوی بمعنی ترس از خدا و پرهیز و احتراز مكروهات و منهیات اسلام است.

اعلم

اعلم یعنی داناترین مردم و اسلام بحكم عقل و خرد پیروی اعلم و دانا را بر جاهل و نادان واجب نمود و بهمین منطق اثر معصومین پس از انبیاء داناترین خلق خدا بوده و هستند كه خود امام رضا علیه السلام در شرایط امامت سی شرط فرمود كه نخستین آن اعلم و اتقی و اسخی و اشجع بوده است.

اعدل

یعنی عادلترین مردم باید حاكم بر خلق باشد و لذا عدل یكساعت را برابر یكسال تا شصت سال عبادت می دانند و عدل و داد رمز بقاء عالم و اجتماع بشریت است.

اولی

این كلمه در مفهوم یك گرداننده برای امور اجتماع استعمال می شود كه او باید اولی بر دیگران باشد یعنی حس نوع دوستی و علاقه بخدمات اجتماعی بیشتر از دیگران داشته باشد ولی بمعنی دوست و اولی دوست دارتر و اولی بتصرف یعنی كسی كه شایسته تر برای تصرف و فرمانروائی در امور اجتماعی باشند.



[ صفحه 375]



جامعتر باشد تا مدینه فاضله تشكیل گردد و بكمال مطلوب برسد.